1 Nisan şakasının kültür tarihçilerine sunduğu bilmece ona detaylı göndermelerin ve merakın lakin on sekizinci fragman izle yüzyılda ortaya çıkmaya başlamasıdır Lakin o vakitler gelenek tüm kuzey Avrupa’da esasen düzgün bir biçimde yerleşmişti ve çok eski bir tarih olarak kabul ediliyordu Gelenek yazılı kayıtlarda daha fazla yoruma yol açmadan bu kadar çok farklı Avrupa kültürü tarafından nasıl benimsendiği ise günümüzde hala merak konusu olmaya devam ediyor
Habertürk’te yer alan habere nazaran 1 Nisan Latifesi Günü’ne yapılan atıflar 1500’lerin başlarında bulunabilir Bununla birlikte bu birinci referanslar seyrekti ve meçhuldü On altıncı yüzyılın sonlarında ve on yedinci yüzyılın başlarında yazan Shakespeare Charles Dickens Jr ‘ın dediği üzere genel olarak aptallardan zevk alan bir müellif olmasına karşın 1 Nisan Latifesi Günü’nden hiç bahsetmedi
Geleneğin nasıl başladığına dair birçok teori öne sürüldü Ne yazık ki hiçbiri çok da ilgi alımlı değil Bu nedenle 1 Nisan latifesi yapma geleneğinin kökeni 1708’de olduğu kadar gizemli olmaya devam ediyor
1 Nisan şakasının kökeni hakkındaki en tanınan teori on altıncı yüzyılın Fransız takvim ıslahatını içeriyor Teori ise şöyle 1564’te Fransa Hükümdarı IX Charles takviminde ıslahat yaparak yılın başlangıcını Mart ayının sonundan 1 Ocak’a kaydırdı
Daha evvel Avrupa’da yaygın olan yıl başlangıcı 25 Mart’tı O vakitteki irtibat koşullarıyla Charles’in bu kararı fazla yayılmadı Duyanlar ise protesto hedefli eski adetlerini devam ettirdiler 1 Nisan’da partiler düzenlediler Başkaları ise onları Nisan aptalları olarak nitelendirdiler
25 Mart ile 1 Nisan ortasına denk gelen hafta boyunca yeni yılda onlara latifeler yapıldı Şakacılar gizlice kağıt balıkları sırtlarına yapıştırırdı Bu latifenin kurbanlarına Poisson d’Avril yahut Nisan Balığı ismi verildi ve bu gelenek bugüne kadar 1 Nisan latifesi için Fransızca terim olmaya devam ediyor Böylelikle gelenek doğdu
Takvim değişikliği hipotezi yüzeyde 1 Nisan şakasının kökeni için mantıklı bir açıklama üzere görünüyor Bununla birlikte takvim ıslahatının tarihini daha detaylı olarak incelersek hipotez daha az makul hale gelir
Fransa Hükümdarı IX Charles yılbaşını 1 Nisan dan 1 Ocak a aldırınca 1 Nisan ı yılın birinci günü olarak kabul etmeye devam edenlerle alay etmek emeli ile yapılan latifeler bir mühlet sonra gelenek haline gelir 1 Nisan ı yılbaşı kabul edenlere ise Nisan Balığı denmeye başlanır
1 Nisan’a aptallar günü ismini verdikleri bu günde herkese sürpriz armağanlar verdiler gerçek olmayan haberler ürettiler Yıllar sonra Ocak ayının yılın birinci ayı olmasına alışılınca Fransızlar 1 Nisan gününü kültürlerinin bir kesimi görerek devam ettirdiler Oradan da bütün dünyaya bir latife günü olarak yayıldı